Jak zacząć biegać?

  • 05 Nov 2018
  • Dodane przez Marzena Michalec
  • Motywacja

Pośród naszej wspaniałej społeczności są takie babki, które stawiają pierwsze biegowe kroki i zastanawiają się jak można w to kobiece bieganie wdepnąć bardziej? A wiem dobrze, że po naszym piersiowym cyklu niejedna złapała biegowego bakcyla...I co z tym dalej?

Gdzie znaleźć motywację?

Nasza babska grupa na Facebook'u – Kobiety w biegu to na dzień dobry najlepszy start - motywator, gdzie możesz podzielić się swoimi pierwszymi kilometrami i zapytać właściwie o wszystko swoje bardziej doświadczone biegowe siostry. Nie ma tu tematów tabu bo rozmawiamy właściwie o wszystkim – bieganiu, miesiączce, facetach, a jak trzeba to wylewamy gorzkie żale jakie nas akuratnie zalały. No i najważniejsze – na grupie dzielimy się swoimi małymi/wielkimi sukcesami!

Ale...nie tylko fejsbukowym splendorem człowiek żyje, bo idealnie aby ta nasza rodząca się pasja, towarzyszyła nam przez lata i abyśmy nie straciły z niej radości i zdrowia...Dziś odpowiem pokrótce – jak zacząć biegać? To pytanie pojawia się co jakiś czas na naszej grupie. No więc od razu przy tej okazji polecam nieprzypadkowy poradnik dla początkujących właśnie pt. Jak zacząć biegać do którego osobiście wielokrotnie powracam.

Top pytanie o bieganie

Odpowiednie ubranie – czyli jakie?

Jest taka zasada, że jak na termometrze widzisz 20C to ubierasz się tak, jak byłoby 10C. Czyli odejmujesz od rzeczywistej temperatury powietrza -10C. Po kilku kilometrach ciało się rozgrzeje na tyle, że odczujesz komfort, a nie przegrzejesz się. Przy obecnej aurze, choć pięknej, warto mieć przy sobie opaskę na głowie lub buffkę aby uchronić się przed wiatrem. Jako promotorka zdrowia, a przede wszystkim fanka naszych piersi, nie mogę nie podkreślić, że świadoma biegaczka w swojej szafie powinna mieć stanik sportowy. Możesz iść biegać na bosaka, na golasa, ale...zawsze w staniku! Więcej argumentów na ten temat znajdziesz w tekście: Stanik sportowy hit czy kit?

Jakie buty do biegania?

Nie podpowiem Ci tu i teraz jaki model wybrać czy ile za nie zapłacić aby cena była adekwatna do jakości bo to sprawa indywidualna. Ale zastanów się po jakiej nawierzchni biegasz – czy chodnikiem, czy leśnym szutrem? Jeśli Twoje biegowe ścieżki to chodnik – Twój but nie musi mieć dużego bieżnika, a nawet nie powinien. Jeśli śmigasz po lasach – powinnaś mieć buty typu trail do cross biegania co zapewni Ci przyczepność do podłoża. Pierwsze zakupy buciane nie zawsze mogą  być trafione. Ja z 2 nowych par musiałam zrezygnować – nie były wygodne. Bolał mnie kręgosłup w odcinku lędźwiowym, ale teraz już wiem jaki model jest dla mnie ok. Obecnie po lesie biegam w Salomonach speedcross 3 i solidnie amortyzowanych adidas galaxy trail. Po asfalcie (choć rzadko biegam) mam mocno już wyjechane, ale bardzo wygodne nike zoom streak – niestety wymarły już model. Ich zamiennikiem jest zoom streak 6.  Startuje w nich tam gdzie płasko po asfalcie i zaliczane są do tzw. butów startowych. Oznacza to, że są one lekkie, „szybkie”, też przez to nieco mniej wytrzymałe i stąd teoretycznie nadają się jedynie na starty – czyli raz na jakiś czas. Ja jednak łamię tę zasadę i biegam w nich (choć rzadko) także na ulicznych treningach.

Marszobiegiem do biegania

Zacznij od dynamicznego chodzenia przeplatanego lekkim truchtem. Przyzwyczaisz ciało do ruchu, nauczysz się płynnie oddychać. 3 minuty dynamicznego chodzenia przepleć 2 minutami truchtu. Po kilku takich sesjach zaczniesz automatycznie biegać bez przerwy coraz dłuższe dystanse, a płuca zaczną transportować do krwi więcej tlenu. Ile czasu potrzebne jest aby biegać bez zadyszki? To kwestia indywidualna. Jedne z nas już po kilku rundach wyregulują oddech swobodnie rozmawiając w czasie truchtania, drugie będą musiały nad tym popracować ciut dłużej. Naturalnie zadyszka mija po tym jak wyćwiczysz przeponę i wydłużysz oddech. Spróbuj nabrać powietrze głęboko, ale w taki sposób, aby podniósł się brzuch – brzuch wyżej niż Twoje płuca – ot cała kwintesencja prawidłowego oddychania.

Jak szybko biegać?

Bardzo częste pytania na naszej grupie. Każda z nas jest inna, każda ma inne cele biegowe. Dam Ci przykład - Ola Peisert z którą tworzymy razem nasz Biegi Kobiet Zawsze Pier(w)si, biega na 5km dystansie ok. 18 minut. Ja na 5km wykręcam czas ok. 25 minut. Ola na 10 km ma życiówkę 36 minut, ja 55 minut. Widzisz różnicę prawda? Ale grunt że zarówno Ola jak i ja odnajdujemy w tym sens! Ona lubi się ścigać, ma talent który pielęgnuje, ja biegam dla relaksu, dobrej formy. Twój czas więc jest pojęciem bardzo względnym, zależnym od Twoich predyspozycji, treningów, celów..., a najważniejsze, że w ogóle jest chęć aby to robić dla siebie i dla swojego samopoczucia.

Jak zacząć biegać? Książka która odpowiada na wiele pytań

Ułatwiając Ci zadanie możesz zajrzeć do książki która jak wspominałam na początku jest pomocna. Co prawda dodałabym do niej zdjęcia, ale sama treść w prosty sposób układa wiedzę, jest napisana prostym językiem, a przede wszystkim weryfikuje wielość informacji na temat biegania dostępnych w Internecie. Wrzucam link pod którym kryje się więcej informacji o książce => Jak zacząć biegać?

Przypomnę, że ja także jestem do Twojej dyspozycji i jeśli tylko mogę Ci w czymś pomóc – wal jak w dym! Nasza babska banda to wsparcie i solidarność – też będzie mi miło jak będę mogła się do czegoś przydać.