Hummus - pasta ze smakiem

  • 05 Feb 2018
  • Dodane przez Marzena Michalec
  • Kuchnia

Smak z charakterem, aromatem bliskowschodnich przypraw i zdrowy! Nie bez powodu coraz częściej podbija polskie podniebienia, a u kobiety w biegu gości od lat!

Mowa o hummusie. To pasta z ciecierzycy z dodatkiem pasty tahini (pasta na bazie nasion sezamu) i przyprawami, którą po raz pierwszy miałam okazję spróbować w Jordanii. Po powrocie zachwyciłam się humusem i pamiętam jak dziś, że zakasałam rękawy i zrobiłam swój pierwszy w życiu hummus – wówczas z cieciorki z puszki, choć przyznaje  że ze smakiem Bliskiego Wschodu trochę się wówczas minęłam. Nauczona na błędach chętnie podzielę się przepisem, bo naprawdę wart jest uwagi.

SKŁADNIKI:

  • 400 g suchej ciecierzycy/cieciorki (obie nazwy oznaczają to samo)
  • 200 g tahini (kupisz w większości sklepów już gotowe)
  • 3-4 ząbki czosnku
  • sok z 1/2 cytryny
  • oliwa z oliwek
  • kmin rzymski
  • szczyptę pieprzu i soli
  • 150 ml zimnej wody
  • 1 łyżeczkę sody oczyszczonej

PRZYGOTOWANIE:  

Zaczynamy od samej cieciorki. Trzeba ją namoczyć w wodzie przez całą noc z dodatkiem sody oczyszczonej. Następnego dnia po wypłukaniu i dolaniu świeżej wody gotujemy na małym ogniu przez 40 minut. Pamiętajmy zasadę numer jeden - żadnej soli podczas gotowania! Jeśli  podczas gotowania cieciorki pojawi się piana, to należy ją zdjąć.

Po odcedzeniu wrzucam kulki do miksera, dodając tahini i resztę składników w tym czosnek przeciśnięty przez praskę. Po chwili tworzy się kremowa, gęsta masa, którą z powodzeniem można posmarować tradycyjne pieczywo lub np. SONKO wafle.

Zdrowy humus

Hummus nie tylko poprawia trawienie, obniża poziom cholesterolu, ale również działa przeciwnowotworowo, reguluje poziom cukru i wzmacnia organizm. Cieciorka i kmin to dwaj przyjaciele. Rośliny strączkowe są ciężkie w trawieniu. Kmin zredukuje gazy i ułatwi ten proces. Cieciorka nie powoduje gazów, gdy dobrze ją wypłuczesz i namoczysz w wodzie z sodą na przynamniej 10 godzin.

Hummusowe dodatki

Do hummusa można dodać klasyczne dodatki - czosnek, sok z cytryny, sól, kumin, Tahiti, suszone pomidory, szpinak i odrobinę oliwy z oliwek. Przyda się także świeżo posiekana natka pietruszki do posypania na wierzchu i ostra lub łagodna papryka. Hummus można podrasować dodając do niego gotowane i podsmażane pieczarki z papryką i bakłażanem, albo paprykę. Miksuje się wszystko na drobną papkę i gotowe. Pyszny hummus można przełożyć do małych słoiczków. Jednak pamiętajcie, że szybko ulega zepsuciu, dlatego róbmy go  często, ale w  mniejszych porcjach.

Ojczyzna hummusu

Po podróży do Jordanii, zakochałam się w smaku hummusu. Kupiłam kilka kilogramów zataru - wyjątkowej przyprawy Bliskiego Wschodu, której brakuje w Polsce.  To unikat.  Mało która osoba słyszała o zatarze. W Jordanii i Izraelu posypuje się nią niemalże wszystkie potrawy. Zatar posiada charakterystyczną, miłą woń. Jest ona niczym innym, jak mieszanką przypraw, zawierającą zmielony sumak, prażone ziarna sezamu i tak zwane „zielone zioła" (tymianek, majeranek, oregano). Obecnie wiele osób odwiedza tamte regiony, dlatego też zachęcam do zakupu tej niezwykłej przyprawy i dodawania jej do naszego domowego hummusu.

Hummus, a humus

Ten niuans w pisowni, to jedno „m”, niesie jednak ze sobą znaczącą różnicę. Hummus to opisany powyżej przysmak, zaś humus to nazwa organicznego nawozu. Warto więc zwracać uwagę no to, gdy piszemy o naszym smakowitym daniu z cieciorki, by ktoś nie posadził nas o dziwaczne nawyki żywieniowe.